Er is een onderzoek gedaan naar de gelijkenissen in de symptomen. Het is gebleken dat er vaker trauma onderliggend was dan gedacht.
bron: Soms doet een trauma voor als a.d.h.d. nieuwetijdskind.com nov 12 2023
De behandeling (ik schrijf liever de omgang) is juist zoveel anders.
Het kan dus zijn dat je een diagnose hebt gekregen voor jezelf of je kind die dus betreft de omgang ( behandeling) helemaal averechts werkt. En het gedrag (symptomen)alleen maar erger worden.
Allereerst wil ik even het woordje trauma toelichten. Trauma is niet alleen maar mishandling of geweld of dat je een zwaar ongeluk mee hoeft te maken of verlies van een dierbare. Trauma kan ook ontstaan bij stress in de zwangerschap of tijdens de bevalling keizersnede, couveuse kindjes, heftige emoties die niet begrepen (konden) worden als baby, peuter. Volwassenen die ruzie maken en je kind dacht dat het door hem/haar kwam. Er kan zoveel omgaan in het hoofd van kinderen. Hierdoor ontwikkel je patronen die nodig zijn om te overleven. Je rechter hersenhelft waar je gevoelsbrein zit maakt hier een voorsprong op de linker hersenhelft die juist analytisch denkt.
Op school wordt er veel analytisch gewerkt: kleine stapjes, automatiseren, herhalingen om te leren. Lezen en rekenen gaan dan makkelijker als je linker-brein goed ontwikkeld is.
Als je brein meer gericht is op het gevoelsbrein (rechterkant) is door trauma school en de methode/systemen die nu gebruikt worden helemaal niet prettig voor deze kinderen. School heeft geen zicht op welk brein van je kind het meest ontwikkeld is. Mijn voorkeur zou hebben dat dit al bij de kleuters bekeken wordt.(Onderzocht)
Meestal gaat de ontwikkeling gelijk op van beide hersenhelften en kan je kind zo nodig goed gebruik maken van de samenwerking van de linker en de rechter hersenen. 80/100
Als er een vorm van stress ontstaat gaat je brein automatisch over op je best ontwikkelde brein.
Is er sprake van een beter ontwikkeld rechter brein dan leer je op een andere manier zie afbeelding. 20%
Vaak zie je dan dat een kind steeds in de stress schiet omdat ze de som niet kunnen maken. Of als je stress krijgt van een lap tekst waar je vragen over moet beantwoorden, of de beurt krijgt om te lezen voor de klas.
Hierdoor kan een kind zich slecht over zich zelf gaan voelen. Ik snap het niet en ik kan het toch niet. Met deze gedacht moeten ze wel aan het werk, door deze mind-set loop je al snel achter op de andere kinderen.
De kans bestaat dat je hier door symptomen van a.d.h.d. of a.d.d laat zien. Eigenlijk is het een schreeuw om hulp.
Ga jezelf maar na als je iets moet doen wat je (nog) niet begrijpt…. Ga je het vermijden ga je vluchten of komt er niets uit je handen.. en wordt je misschien wel zenuwachtig. En als je thuis komt van je werk ben je dan prikkelbaar en sneller boos als je kind net iets anders doet dan dat je had verwacht….?
5 dagen per week gaan de kinderen naar school en hebben hier dagelijks moeite mee.( last van) Het niet in het schoolsysteem passen kan door trauma komen, waardoor trauma zich nog verder in je lijf gaat zitten. En je niet meer op jezelf en anderen durft te vertrouwen.
Begrijp je waarom je kind dan druk of terug getrokken is, dwingend boos en driftbuien heeft, de emoties niet meer onder controle heeft.
En nee dit is niet een aanval op de leerkrachten, ouders, of wie dan ook. Ik wil dat er meer bekendheid ontstaat, zodat ouders die vastlopen in de opvoeding of met school weten wat er kan zijn als je met de handen in je haar zit en het niet meer weet. Omdat het lijkt of er iets mis is met jouw en of je kind.
Maar als je verkeerd behandeld je nog meer trauma veroorzaakt. Tot je kind niets meer wil, of als volwassenen een burn-out ontwikkeld. Het is van groot belang om te weten hoe je brein werkt en het optimaal kan leren, het is een noodzaak om goed te kunnen ontwikkelen. Hoe werkt jouw brein onder druk…?
Symptomen:
Niet stil zitten, of juist naar buiten kijken
Druk er door heen praten of juist stil en terug getrokken zijn. Een vorm van dyslexie.
Angstig zijn, clown uit hangen, snel afgeleid, niet aan het werk gaan (kunnen), zich terug trekken, bepalend gedrag laten zien.
Boos en frustratie op de speelplaats uiten door andere kinderen te pesten of zelfs pijn te doen. Of zich slecht voelen en doordoor gepest worden. Het zit er wel in maar het komt er niet uit betreft schoolprestatie.
De reguliere zorg kijkt hier na en heeft met de labels als a.d.h.d. , en a.d.d. enz behandelingen uitgeschreven.( Heeft ook te maken met de zorgverzekering want zonder diagnose geen behandeling en geen vergoeding ,is voor de marktwerking@@) dat ter zijde.
Dat deze behandeling in geval van trauma totaal niet werkt, en het trauma misschien nog wel erger maakt wordt vaak bij het kind of de ouder gelegd. Je komt verder van je kind te staan. Jullie gaan elkaar steeds minder begrijpen. Als de behandeling niet werkt. (een misdiagnose) bestaat de kans dat er nog meer labels nodig zijn omdat je kind en of jezelf niet goed reageren op de behandeling. ( Er is dus nog meer mis met je.) Zo krijg je dubbele diagnose a.d.h.d. met autisme of zo.
Er wordt verwacht dat je mee werkt aan de behandeling als ouder. Ook kun je gaan twijfelen aan je opvoeding. Je loopt veel achter de feiten aan.
Gezelligheid in je gezin is ver te zoeken!
Je krijgt vaak het advies om consequent te zijn. Jij bent de volwassenen je kind heeft te luisteren.
Straf geven en belonen, werken met een stappenplan, je kind niet te laten bepalen. Structuur en er niet van afwijken.
Helaas is het zo als je kind helemaal geen a.d.h.d. of a.d.d. heeft maar trauma en een sterker ontwikkeld rechter brein dan werken deze richtlijnen niet.
En kind met trauma wil autonomie omdat het zich dan veilig voelt, heeft vertrouwen nodig dat het zelfbeeld kan herstellen. Wil gehoord worden om zijn denkwijze te kunnen gebruiken. En wil de talenten als: associeren, verbanden leggen, rechtvaardigheid en begrijpen van het grote geheel inzetten, dan lukt het om te leren.
Als jij als ouder de behandeling volgt zal je steeds verder van je kind te komen staan, omdat je kind ook jouw niet meer vertrouwd . En wordt het gedrag alleen maar erger, nu is dat gedrag te onderdrukken met medicijnen. Maar dat lost nog steeds het trauma niet op en geeft aan dat de behandeling dus eigenlijk niet werkt.
Ga eens uit van vroeg kinderlijk trauma, zoals hierboven beschreven en echt het kan van alles zijn, het is de manier van reageren op je kind of hoe op jouw als ouder vroeger is gereageerd. Misschien wel iets heel kleins maar kan grote gevolgen hebben. Iets wat jij als ouder hebt mee gemaakt, dat je onbewust toch door geeft. En ook dit is geheel zonder schuld van ouders of verzorgers, laat dat duidelijk zijn!
Door trauma werkt je brein anders
Je hebt voelsprieten voor gevaar, verandering, emoties van jezelf en anderen, en een groot rechtvaardigheid gevoel. Kan je na gaan hoe het voelt als je je niet begrepen voelt . Dat is een grote frustratie.
Dit staat eigenlijk heel de dag aan.
In de klas met 25 a 30 kinderen heeft een kind met trauma dus ontzettend moeilijk. En zal reageren zoals dat lijkt op a.d.h.d. of a.d.d. het kan dus zomaar trauma zijn en een anders werkend brein. In de maatschappij is er weinig tot geen plaats voor het anders werkende brein. We hebben nu eenmaal systemen die meten hoe we presteren die meten hoe snel en effectief er iets af moet zijn. Er wordt geen rekening gehouden met hoe het ook anders kan. “Anders is zo gek nog niet”.
Alleen zie ik nu hoeveel kinderen en jong volwassenen beschadigd zijn en worden door dit systeem. Ik hoor je denken maar vroeger was er toch ook geen a.d.h.d. enz. nee toen waren er ook geen kinder volg systemen.
Hoger en lager opgeleiden. MAAR WE HEBBEN ELKAAR ALLEMAAL NODIG!
Hoeveel kinderen en jongeren er vastlopen in de maatschappij die vasthoud aan systemen en meet methodes. Onder jongeren 70% heerst een ziek makende prestatie druk waar veel depressie en angsten slecht slapen en paniek door ontstaan en gedrag laten zien waardoor ze niet mee kunnen in de maatschappij en uitvallen.
Wordt het niet eens tijd om echt te luisteren naar deze signalen!
Ik luister en help je op weg!
Zodat de talenten van je kind boven komen en de labels verleden tijd worden. En jij als ouder handvaten krijgt hoe dan wel.
Het zelfbeeld hersteld en vertrouwen gaat groeien, om juist te zien hoe bijzonder normaal je bent!
Of kijk eens naar de gratis werkbladen: Werk boekje boos.
Wil je kennis maken met mijn werkwijze dan kan je hier Meteen aan de slag!
Herken je jezelf of je kind neem gerust contact op ik heb extra tijd vrijgemaakt om kennis te maken.
Veel liefs Karin.